Nagyon régen írtam már, de most muszáj. Csütörtökön részt vettem a Portfolio HR Revolution 2019 konferencián, a New York Palotában. Egy panelbeszélgetésbe hívtak, aminek már a címe is elgondolkoztatott:

Nagyvállalati HR-megoldások "kicsiben" - mi az, ami működik, mi az, ami nem?

big_door_little_door.jpg

A konferencia nagyon igényes volt, ahogy azt vártam. A résztvevők egytől egyig szuper szakemberek, sikeres HR, vagy cégvezetők. Az a paradigma, azonban amire a szekciónk épült, szerintem hibás.

Nem gondolom, hogy a hazai „kicsiknek” a nagyvállalatok HR megoldásait kéne utánozni, lesni, majmolni, adaptálni stb. Sőt!

Dr. Csilla Sára bevezető előadásában egy friss kutatásról számolt be, amiben hazai KKV-kat kérdeztek HR-hez kapcsolódó témákban. Megtudhattuk, hogy a KKV-kal szemben van egy kis lenézés, amiről már mi is beszélgettünk egy podcastunkban. Igen, van ilyen. Az előadó szerint ezt az előítéletet némiképp igazolja, hogy a magyar KKV-kat „formalizált HR rendszerek hiánya jellemzi.”

És akkor itt álljunk is meg egy szóra.

A nagyvállalati formalizált HR rendszerek éppen abból a kényszerűségből születtek, hogy már nincs meg az a személyes lépték, amitől formalizálás nélkül is jól működhet egy szervezet.

Pont az a bajuk, hogy nagyok.

És amikor előírják a one-on-one beszélgetéseket, amikor nagy employer brandig budgettel kommunikálják a vállalati értékeket, amikor a boxok helyett nappalikat rendeznek be az irodában, arra törekszenek, hogy olyanok legyenek mint egy jól működő kicsi!

startup-office-e1366912862597.jpg

Mert, ha egy 15-20 fős cégben a megfelelő vezetők dolgoznak, akkor ismerni fogják az embereiket, akikkel rendszeresen leülnek és beszélgetnek (teljesítményről, jövőről, képzésről, személyes célokról). A vezetők a munkájukkal, jelenlétükkel, olyan vállalati kultúrát teremtenek, ahol nem is kell nevén nevezni az értékeket, az kimondatlanul is ott van minden egyes ügyfélkapcsolatban, minden vállalati mozzanatban. A dolgozók rugalmasan alakíthatják azokat a körülményeket, amiben dolgoznak, hiszen átlátható a szervezet, a működés és mindenki érti, hogy mik azok a körülmények, amik szükségszerűek, és mik azok amikben kereshetjük a kényelmet. Ezekről folyamatos élő és értő párbeszéd zajlik a vezetők és dolgozók között. Utópia? Szerintem egyszerűen csak cél.

Dr. Csillag Sára a KKV vezetőkkel folytatott interjúkat, mint kvalitatív eredményeket ismertetve elmondta, hogy a három legfontosabb szempont a hazai KKV-kban dolgozók számára: a bérezés, a munkakörülmények és a közösség. Ezt még kiegészítem az általam sokszor idézett 2017-es Z generációs kutatás eredményeivel, ahol a 14 és 24 év közötti fiatalok munkahely választási preferenciáiban az első három: fizetés és egyéb juttatások, biztos munkahely, a munkahely hangulata.

És akkor látszik mind a két felsorolásból, hogy hol élvezhetnek versenyelőnyt a „kicsik”: a munkahelyi közösség és a munkahely hangulata.

Mert ezekhez nem kell egy tőkeerős nagyvállalat. Ráadásul gyakran ez a legfontosabb, ha a maradás, vagy váltás között billeg valaki. Számtalanszor tapasztaljuk, hogy egy felmondás mögött még akkor sem a bérezés, vagy a munkahelyi körülmények vannak, ha ez hangzik el az exitinterjún. Kevesebb kérdést szül, és könnyebb ezekre hivatkozni, de nem innen indult a „nézzünk kicsit szét a piacon”.

De mi is a „munkahely hangulata”?

Az az érzés, amit azelőtt érzel a gyomrodban, mielőtt belépsz a munkahelyed ajtaján, vagy amikor reggel először fut végig az agyadon, hogy ma is munkanap van. A válasz azokra a kérdésekre, hogy: siker, vagy kudarc vár-e ma rám? Megdicsőülök, vagy megszégyenülök? Hogy van-e értelme annak, amit ma csinálni fogok, vagy igazából semmi? Hogy észrevesznek, vagy ma is láthatatlan leszek? Stb.

A válasz, és így az érzés, a legritkább esetben függ attól, hogy milyen babzsákon fogok ülni, vagy van-e fitness bérlet a csomagomban.

Tehát kedves „kicsik” nálatok van a lépéselőny!

Ne formalizáljátok túl a HR folyamataitokat – mert pont a lényeg fog elveszni -, de legalább olyan tudatosan gazdálkodjatok (értsd: ismerd, becsüld, add meg amire szüksége van, hogy megkapd a legtöbbet, amit adhat) a humán erőforrásotokkal mint a „nagyok”.

A tudatossághoz hozzá tudunk segíteni, ha követsz minket itt, vagy rányomsz a gombra itt.

 

Kép innen:https://www.coxblue.com/5-things-startups-small-business-and-big-brands-can-learn-from-each-other/, www.sobremi.net

Megosztom

Hozzászólások

Ajánlott cikkek

Hírlevél feliratkozás

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it. More information. cancel