SEHOGY.
Fordítva ülünk a lovon. Nem kell megtartani a munkavállalód. Ahogy a féltékeny feleség sem tudja megtartani a férjét azzal, hogy nem engedi el csütörtök este sörözni. Ez így nem megy.
Ne tartsd meg, érd el, hogy akarjon hozzád tartozni. Őrületes különbség. És annál nagyobb bullshit-nek hangzik. Pedig igaz. Akarjon hozzád tartozni. Hozzád? Ki az a hozzád? Egy négyezer fősnél ki az?
Egy 10 fősnél még okay. A főnökhöz nyilván. És egy 4000-nél? Ott kihez? A közvetlen vezetődhöz, persze. Hiszen a teamleaderek, a middle level managerek szintje az, ahova a legtöbben tartoznak.
Hozzá akarjanak tartozni. És persze nem egy botrányos méretű bukfenc a gondolatmenetben az, hogy ha a középvezetőkhöz kell tartozzanak a munkavállalók, akkor az bizony csak akkor fog sikerülni, ha a középvezetők is tartoznak valakihez. A felsőkhöz, igen. Hozzád. És mit tudsz ezért tenni? Hogy tudod ezt elérni a mindennapokban?
És akkor ezt most úgy kell érteni, hogy a közép- és felsővezetők dolga, hogy megtartsák a munkavállalót? Vagy, hogy is mondtad, hogy nekik kellene elérniük, hogy hozzá tartozzanak? Igen.
Nem a HR-nek.
Ezt úgy mondom, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem vagyok HR-es, soha nem is leszek, úgyhogy nem csak valaki másra akarom áttolni a felelősséget. A HR vezető dolga, hogy megtartsa a HR-est, a pénzügyi vezetőé, hogy a pénzügyest. It's that simple.
Szóval az, hogy a HR konferenciák 99%-a arról szól, hogy hogyan kell megtartani a munkavállalót - az állati hasznos. Mert legalább HR-es lesz a szervezetben. De ez sajnos vajmi kevés. A szakmai konferenciák miért nem erről szólnak?
Ha 10.000 fős cégem lenne, Amikor 10.000 fős lesz a cégem, a legmagasabban súlyozott KPI a fluktuáció lesz, amit belerakunk a vezetők célkitűzéseibe. Az enyémbe is, a többiekébe is. Mert ha nálad 27%, akkor arról te tehetsz, és ha nálam meg 3%, arról meg én, ez épp ennyire egyszerű. És az is egészen biztos, hogy ez magában csak egy szám, hogy neked mennyi, mennyit szeretnél és mennyi a reális, azt neked kell tudnod.
De a HR-től, vagy bármiféle fluktuáció kezelő cégtől várni a csodát, egyszerűen ostobaság.
De hogy mit tehetsz azért, hogy a munkavállalód jól érezze magát, és akarjon hozzád tartozni?
Először nem árt, ha adsz rendes fizetést. Szinte minden cégnél, ahol dolgozunk, egy idő után előjön a kérdés: hogy lehet megállítani a pofátlanul elszálló bérigényeket? Egyelőre sehogy. MunkaerőPIAC. Épp múltkor írtam erről, úgyhogy hadd ne ismételjem önmagam, egy bizonyos szint alá ha lemész, nem fogod tudni visszafordítani a fluktuáció növekedését.
Aztán van a jó öreg piramis, amiről már meséltünk, és amiből egyetlen szintet sem szabadna átugornod. Ráadásul az összes szinthez van ezer kitétel, amit nyilván fejből tudsz, hiszen mind a 210 cikkünket olvastad itt, a blogon.
De ha mégsem, akkor csak pár pont emlékeztetőül: távmunka attól távmunka, hogy onnan végzem (és akkor), ahonnan (és amikor) akarom. Ha ellenőrizni szeretnéd, inkább be se vezesd.
Remek példa rá annak a zseniálisan éleseszű csajnak a megoldása, akit a főnöke úgy szeretett volna ellenőrizni, hogy folyton figyelte a levelezőrendszerükben, mikor változik narancssárgává ("away"!:) ) az a kis pötty, a neve mellett. Hiszen, ha pár percig nem mozgatod az egeret, hanem neadjaég, teregetsz vagy kutyát sétáltatsz, máris lebuktat a csendesen alvó mouse. Megoldás? Elsétált az IKEA-ba, vett 990 HUF-ért egy fürdőszobaórát, lefektette az íróasztalra, rátette az egeret.
Az egér pedig bizony érzi a mutató járását. Főnök elégedett, éleseszű - konstans zöld - barátnőnk szintén. A cég azonban vaskos milliókat fizet évente egy fürdőszobaórának.
Ha nem akarsz így járni, ne próbáld meg ellenőrizni. Ha van a szervezeted olyan bizalmi szinten, vezesd be nyugodtan a home office-t, de ha nem, ha már előre azon töröd a fejed, hogy tudsz majd rájönni, hogy dolgozik-e az embered, vagy sem, felejtsd el.
Ha már túl vagy rajta, hogy ellenőrizd, hogy mit csinál épp a dolgozód, lépj feljebb a piramis következő szintjére. Bizonyosodj meg róla, hogy vannak saját eredményei. Nem a csapaté, a sajátja. Hogy tudja, hogy miért dolgozik, hogy azt is tudja, hogy az, ha az ő hónap végi száma 6.5, az mit jelent neki, és mit jelent neked. Hogy tudja, miért nem 7 és miért nem 2. Hogy azt is tudja, hogy miért kell neki ilyen célkitűzés, hogy jön ez az egész céged céljaihoz.
A lebontott célkitűzések témája egyébként a legnehezebb az összes közül. Hogy hogy lehet ezt úgy megcsinálni, hogy ne azt takarja, hogy a fiók mélyén heverő célokat lelamináljuk és kitacepaozzuk a falra.
A legjobb mikor egymás mellé ülteted a board tagokat, adsz nekik egy A4-es fehér lapot és egy tollat. Majd megkéred, hogy írják rá a szervezet értékeit, aztán mellé a célokat. Legjobb esetben csak köszönőviszonyban nincsenek egymással, de még ennél is gyakoribb, hogy nemes egyszerűséggel, ötletük sincsen.
Ami még mindig nem a legrosszabb eset, könnyebb közösen teleírni egy tiszta lapot, mint igazságot tenni a húsz éve a cégnél taposó, mindenkinél már 1976-ban is mindent jobban tudó, viaskodó vezérek között.
(A cél nélküli szervezetekről megint P. G. Wodehouse-t tudom csak idézni:
"— Hajtson, mint a veszett fene! — mondta Freddie a sofőrnek.
— Hová? — kérdezte az, nem minden ésszerűség híján.")
A folyamatos visszajelzésről, a coaching szemléletű vezetésről már tudsz mindent. Ha ma húsznál több levelet nem nyitottál meg, amit az embereid küldtek és csak cc-ben voltál rajta, akkor már egész jó is vagy. :)
Jövőkép, céldátumok, utódlástervezés.
És legfelül önfejlesztés. Azért vagyok ott, hogy magamon dolgozzam, amíg ezt megtehetem nálad, és jól is érzem magam, addig hozzád szeretnék tartozni. Ha ezt nem tudod nekem megadni, dolgozom magamon nélküled.
A gond az, hogy 4500 évvel a gizai piramisok építése után mi még mindig ott tartunk, hogy rabszolgákkal próbáljuk meg megépíteni a miénket. Pedig már nincsenek láncon.
Ahhoz, hogy hozzánk tartozzanak, semmi más dolgunk nincs, mint hogy minden egyes munkavállalónkat megpróbáljuk felsegíteni a saját piramisa tetejére.
Amíg velük próbáljuk a köveket hordatni, le fognak lépni. És igazuk van. Én is lelépnék. Te is lelépnél.
NYOMÁS FACEBOOKRA, SZILVESZTERRE 5000-EN LESZÜNK.
képek: https://1gr.cz, http://www.thinklikeahorse.org, https://www.floridamemory.com, https://img.zcdn.com.