Ez egy átlagos magyarországi tárgyaló. Most mi a gond? Van benne körasztal, ki is lehet vetíteni a prezidet, talán még légkondi is van. Hogy nem túl inspiráló? Ugyan már...

A Moonshot konferencia felé haladva (bővebben itt olvashatsz erről) időzzünk el egy kicsit a mai irodai munkakörnyezet egy kulcsfontosságú kérdésénél:  tágyalók, vagy meeting roomok témájánál.

Modernkori helyhiány

Megvan az a helyzet, hogy nyitogatsz be  az ajtókon 10.02-kor hátha valamelyik kicsi, levegőtlen, hangulattalan tárgyaló esetleg szabad? Miért nem foglaltál már 24 órával előtte? Mert az élet úgy hozta, hogy véletlenül, előre nem tervezett módon egy olyan személyes interakciód lenne, aminek minősége jelentősen javulna, ha lenne 4 fal, ahol nyugodtan beszélhetsz a kollégáddal. Csak ennyi…

Vagy összeszervezted a logisztikai vezető, a külföldi ügyfél, a más országban lévő társosztályok minden létező érintettjét, annak rendje és módja szerint úgy jó negyed órával a confcall előtt elkezdenéd bepötyögni a 48 számból álló számot. De hopp, nem foglaltál tárgyalót, hogy ezt nyugodt körülmények között megtehesd! Öreg hiba…

Van 30 perced az ebédre de mind a 6 hely foglalt a konyhában – azon a szinten, ahol amúgy hetvenen dolgoztok.

És a kedvesen zavarba ejtő összetalálkozások a mosdó előterében – miért is lenne mondjuk 5 mosdó 50 nőre, akik egy szinten dolgoznak? Feleslegesen kihasználatlan terület!

First world problem mindegyik a javából és valójában nem ezen múlik a munkahelyi jólétünk és jóllétünk. Vagy mégis egy kicsit?

open-plan-office-space.jpg 

Budapesten több 10.000 m2-nyi irodaterület van és  - eltekintve a főigazgatói és osztályvezetői irodákat rejtő labirintusoktól - megkockáztatom, hogy  ezek legalább 60%-a open office. Ha van erre pontos adatod, kommentben írd ide mindenképp!

Egy nagy térben dolgozunk, hogy az együttműködésnek ne legyen gátja, megéljük az együvé tartozást és a személyes kapcsolatok épülése révén az üzleti eredmények is javuljanak…

De most félre a páthosszal és  az iróniával - én igazán az open office híve vagyok. És a tárgyalóké, meeting roomoké, kis csendes zugoké, vagy épp a home office-é és a kávézóban dolgozásé.

Ugyanis hello, egymás nélkül ezek nem mennek!

Ne gondoljuk, hogy az open office mai találmány, nézzétek csak meg ezt az 50-es években készült képeket: ilyen az irodai környezet egy bérszámfejtő, adminisztrációs,  vagy épp kódoló csapatnál.

 1950_iroda.jpg

Itt szó sincs az együttműködésről, illetve a siló működés lebontásáról. A modern irodák kialakításának szándéka szerint olyan térré kéne válniuk, ahol adottak a feltételek a kisebb és nagyobb csoportok működéséhez. Nem a falakra gondolok, hanem a lehetőségekre – vagy épp ennek hiányára.

A rugalmas munkavégzési lehetőségek terjednek, ez magával hozza azt a jelenséget is, hogy ha végre mind együtt vagyunk az irodában, akkor együtt szeretnénk dolgozni egy témán – ezt pedig célszerű egy erre megfelelő helyen tenni.

Még ha új, akkor sem? 

Ez a hatodik irodaház, ahol dolgozom, ha a külföldi helyszíneket nem számlom, és a tárgyaló kérdés mindenhol megoldatlan volt.  

A kedvencem egy olyan 6 emeletes irodaház, ahova egy évvel azelőtt költözött a cég, mielőtt náluk kezdtem volna. Nekik épült, az ő igényeikre szabták. Az első szinten volt összesen  három tárgyaló, de egyik sem akkora, hogy a teljes csapat(ok) beférjenek. És ez a szint volt a legjobban eleresztve tárgyalók tekintetében. Az egyik emeleten a projektor vezetéke 2 méterről lógott le az asztalra, mert a hosszabbító odáig ért, ott tudták bedugni.

Jobb híján rendszeresen tartottunk megbeszélést a menzán egy műanyagpoharas kávé mellett a kollégákkal, ha egyeztetnünk kellett. Laptop, papírok és minden ott előttünk - szigorúan bizalmas megoldás.

Mondjuk ugyanitt hangzott el az is, hogy „azért nincs pohár, mert mi minden pénzt a munkavállalókra költünk”. Azóta sem tudom, hogy vicc volt-e, de reménykedem benne.  

Mi elég és meddig? 

Távol állunk attól, hogy  a  szuper cafeteria vagy a csocsó megléte/hiánya legyen a munkakörnyezet tekintetében a fő kérdés.  Sajnos nagyon gyakori, hogy  alkalmatlan térben szükséges munkát végezni és persze kihozni belőle a legjobbat. Egy ideig ez megy is.

Elég az, hogy van iroda, asztal, gép az embernek, tessék dolgozni? Nem.

Elég, hogy  van egy kép a falon? Nem.

Tudom, drága egy négyzetméter és végül is így is megvan a kötelező egy főre jutó tér… de ez a szemlélet már 20 éve sem volt kifizetődő.

Megváltozott a munkavégzésünk, más igényeink vannak? Ez nem csak Y kérdés, az utánunk jövő Z generációra ez hatványozottan igaz lesz. Úgyhogy itt az ideje ezzel is számolni, ha irodát keres a céged, vagy azon gondolkodik, hogy középtávon mire költse a szűkös forrásokat. 

meteting2.jpg

És persze ha nem működik az irodai lét, nem érzed magad ott kényelmesen, akkor még nem fogsz elrohanni azonnal egy másik munkahelyre. De nem is fogsz azon pörögni, hogy tudnál minél több jó ötletet megvalósítani.

Ti hogy vagytok ezzel?

Küldj egy képet kommentben, ha szereted az irodád!

És ha nem csak az irodáddal vannak problémáid, akkor szívesen gondolkodunk veled, hogy megtaláld a neked való munkahelyet!

 

képek innen: saját; http://blogs.adobe.com/adobelife/files/2013/06/Open-plan-office-space; https://www.meetingsbooker.com/images/venues/Headspace-26.jpg

Megosztom

Ajánlott cikkek

Hírlevél feliratkozás