A ceteris paribus eddig sem létezett

Nagy-Józsa Dorottya ACC Nagy-Józsa Dorottya ACC today 2020-04-26 label újratervezés, tervezés, covid

Rengeteg projektmegbeszélésen halljuk, hogy a mostani helyzet lehetetlenné teszi a helyzetértékelést, tervezést.

Egyrészt nincs értelme, mert nem tudjuk mi lesz, másrészt nincs értelme, mert ami történik a cégünkkel, abból nem tudjuk külön szedni a hatásokat. Nagyon sok cég - és nemcsak a mikro-k, hanem a nagyoknál is elő-előbukkan ez a gondolat - dől hátra kvázi, és várja mi történik. Nem értelmezi a KPI-jait, nem keres trendet, nem magyaráz. Csak azt írja minden magyarázó rublikába: COVID. 

Hadd legyek most a kisördög a bal válladon, és ültessek itt egy bogarat a füledbe, ha te is ezek közéjük tartozol. 

A helyzet az, hogy ceteris paribus eddig sem létezett. Eddig sem tudtál kimutatni tisztán semmit, az égadta világon. Aki írt életében business case-t bármire, vagy indokolt következő injekciós kört a startupjánál, pontosan tudja, miről beszélek. Vagy az is, aki megpróbált frissen egyetemről szabadult controllingossal dolgozni, például, akit egy dologra felejtettek el megtanítani, a becslésre. Márpedig, ha valamire szüksége lesz. :) 

Bármilyen szektorban is dolgozol, egészen biztosan igazad van abban, hogy a márciusi számaid egy része, és az áprilisi számaid nem lesznek egyszerűen összehasonlíthatóak a februárral vagy a tavalyi év adott hónapjával. DE az, hogy értelmezhetetlen lenne, ez így nem igaz.

És az sem igaz, hogy ne nyernél vele semmit, ha megpróbálod kihámozni, hogy mi történik a cégeddel, és ebben mi a COVID, és mi valami más. Miért?

Azért, mert a hatás egy része maradandó lesz, márpedig akkor igenis nyerhetsz vele, ha időben észreveszed a trendeket. 

Másrészt azért is, mert ahogy a tervezésnél is mindig ezt papoltuk itt, vagy akár itt, a tervezés - és aztán újra-újra-újratervezés - nem azért kell Neked, mert attól majd megtanulsz jövőbe látni. Hanem azért, mert ez az egyetlen biztos módja annak, hogy screenshotot készíts arról, hogy mi történik. Hogy tudatában legyél azzal, hogy mit csinál a céged. 

Vegyünk egy példát, tételezzük fel, hogy mondjuk könyvkiadó céged van. A piacod a 30%-ra esett vissza, ezt tudjuk az indexről is, Román Balázsék zseniális podcastjaiból, meg abból is, hogy az árbevételedet nagyítóval keresed a márciusi meg az április számaidban. De luxus lenne ettől még hátradőlni, és azt mondani, hogy összeesett a piac, összeestem én is.

Egyrészt mennyivel? Ugyanannyit estél, tűpontosan, mint a piac egésze? Kevesebbet, többet? Melyik csatornád esett? Online mennyit, offline mennyit? Mi nőtt? Az mennyit? Egyenletes a heteken? Látszik már valami trend?

Akármilyen mélységig nézted eddig az adataidat, menj eggyel lejjebb, minden attribútumban. Ha nem nézted csatornánként, nézd úgy, ha nem nézted heti bontásban, nézd úgy, ha nem nézted vevőre bontva, nézd úgy. Ha akkor ismered fel, hogy mi történik, mikor már a piaci elemzések is az asztalodon vannak, nem fogsz tudni gyorsabban reagálni, mint a többiek. Márpedig az most elengedhetetlen.

Úgyhogy lehet, hogy rosszul tudsz becsülni, pontatlanul tervezni, és az is, hogy mindent dobhatsz a kukába holnap.

De ez még mindig klasszisokkal jobb terv, mint hónapokig nézegetni az üres kukát.

Megosztom

Hozzászólások

Ajánlott cikkek

Semmilyen ÚJ nincs a normálisban

A csapból is ez az átok "új normális"-téma folyik, konferenciákat rendeznek rá már, ha rákeresel bármilyen nyelven, több találatot kapsz rá, mint a napi ajánlott vízbevitelre. Pedig tök jó lenne, ha az utóbbi témákkal foglalkoznának többen, és az előbbivel kevesebben.

person Nagy-Józsa Dorottya ACC today 2020-07-09

Így ne legyél stressz-zombi

Még mindig nyomjuk a home office-t és emiatt egy egészen új típusú stressz ér minket.

Jasper Gábor Jasper Gábor today 2020-05-15

Hírlevél feliratkozás

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it. More information. cancel