Mondom ezt úgy, hogy a saját naptáramban minimum hat olyan bejegyzés van az előző egy hónapból, aminél a meetingünk címében is benne volt a reboot.

Nincs is ezzel baj. Március közepén mindenki azt hitte, lesz egy optimista és egy pesszimista reboot szcenárió, és majd azokra készülünk. Most, egy hónappal később azt mondom, nincs igazunk, ha ezekkel játszunk. Két hete már kapisgáltuk a most már egyre jobbnak tűnő irányt itt. 

Nézzünk rá erre megint. A mostani elemzések többsége szerint másfél-két évig is velünk maradhat a járvány. Ami azt jelenti, hogy nem arra kell készülj, hogy hogyan indítod újra az üzletet.

Hanem arra, hogy hogyan tudod átalakítani covid-baráttá. Barátkozzon a rosseb.

Itt jön az, amiről egyébként már vagy harminc éve prédikál mindenki minden egyes nap, mégis kevesen csinálják ezt folyamatosan. Ez pedig a customer-centricity. Vagy vevő-fókusz, talán így lehet a legjobban lefordítani. Nem az a kérdés, hogy mikor fogják feloldani a korlátozásokat, és mikor jöhet majd a vevő a boltodba. Mikor veheti igénybe a szolgáltatásodat végre. Hanem, hogy mikor AKARJA igénybe venni. Igen, minden megváltozik és a világ nem lesz ugyanolyan és blabla. Ez mind igaz, de a bullshitet hozzuk le most egy kicsit praktikusabb szintre.

Van egy vevőd, egy célcsoportod, egy perszónád. Fogd meg és tegyél rá harminc percet az életedből ma, aztán jövő héten, aztán két hét múlva, hogy átgondold, változik-e a viselkedése. Tételezzük fel, hogy már nincsenek korlátozások. Vírus persze van, de korlátozások most épp nincsenek.

Mit dönt a vevőd? 

Mit akar majd csinálni?

Ha idős szülei vannak, vagy a saját preferencia-listáján magasabb a rizikója a vírusnak, mint annak az élvezete, hogy elmegy egy tömegrendezvényre például, akkor sem fog elmenni, ha lehet. Se színházba, se koncertre, se zsúfolt étterembe, se Ibizára. Mivel most végre rájött, hogy nincs a világon olyan amit ne lehetne házhoz rendelni (főleg most :) ), a tescoba sem megy többet, hanem továbbra is rendeli.

A munkahelyére be fog menni, ha muszáj, vagy ha akar. És ha még van neki. A barátaival találkozik? Igen, talán igen, de előnyben fogja részesíteni azokat a helyeket, ahol nincs zsúfoltság. És nem kéthetente találkoznak majd, hanem havonta.

Na, most a szoros baráti társasága mondjuk 5 főből áll, ha ebből feltesszük, hogy csak 1 lesz így, az már hatással lesz a többi fogyasztására is. Tényleg. 

Ergo summa fog kevesebb hamburger, kézműves sör, repülőjegy, szállás, színházjegy, koncertjegy, vágott virág, és még ezer és egy termék és szolgáltatás fogyni. És van egy csomó, amiből nem fog kevesebb fogyni, de lehet hogy máshol. A reggeli pékségbe beugrasz egy lattéért, de a munkahelyi kávézóba nem, mert nem is mész a munkahelyedre.

Akár feloldják a korlátozásokat, akár nem. Szóval a kérdés nem az, hogy hogy fogod újraindítani a gyáradat, szolgáltatásodat, boltodat, hanem az, hogy hogyan kell adott esetben újraszegmentálnod a piacod, újragondolni a perszónádat, újratervezned az ellátási láncodat (befele és kifele is!!!) ahhoz, hogy utána életben maradj.

Ehhez van még egy nagyon fontos lépés, ami evidensnek tűnik, mégis sok helyen látjuk az ellenkezőjét. A saját számaiddal dolgozz! Hiába történik valami azzal az iparággal, ahol vagy, az iparágat sem teljesen egységesen érint semmi. Veled sem ugyanaz történik, mint az utca túloldalán levő "ugyanolyannal." 

Eltelt egy hónap az önkéntes karantén óta, nézz rá a saját számaidra. Nézd meg pontosan mi történt. Ahhoz képest, amit terveztél és az előző évhez képest. Nézd végig a saját ügyfeleidet és kategorizáld őket. Nézd meg melyik fog túlélni, nézd meg melyik fog összeesni. Honnan lesz bevételed, honnan nem lesz, ez alapján tervezd újra a perszónádat ha kell, alkoss új célcsoportot, kezdd el csúsztatni a cégedet abba az irányba, ahonnan a túlélést most reméled. És ha végeztél az ügyféllel, és rendesen végignézted a vevőt, akkor fuss végig ugyanúgy a befele futó ellátási láncodon. Melyik alapanyagod fog behalni, miért és mikor. Melyiket mire tudod cserélni és mikor? Melyikre van B-terved, és melyikre nincs. Kell-e újratervezni emiatt (is) a termékedet, szolgáltatásod. 

Kapkodni viszont nem kell. Ne hagyd, hogy P.G.Woodhouse örökérvényű (és aki tudja, a 300 cikkem közül melyikben idéztem már egyszer ugyanezt, meghívom egy reggelire) idézete Rád is igaz legyen:

— Hajtson, mint a veszett fene! — mondta Freddie a sofőrnek. 
— Hová? — kérdezte az, nem minden ésszerűség híján.

Megosztom

Ajánlott cikkek

Stratégiai partnerként azt lehet kezelni, aki az.

Egymondatos cikk, vége is. Na de nem, azért hadd fejtsem ki, végülis 8 évvel ezelőtt tettem piszkozatba ezt a gondolatot. Nem minden tulipánhagyma kel ki az első tavaszra, na. :)

Nagy-Józsa Dorottya PCC Nagy-Józsa Dorottya PCC today 2024-04-11

Éven belül nem lehet szervezetet fejleszteni.

És még mindig nincs meg a terminológiám azokra a cikkekre, amiket a cím maga tartalmaz, kár még harminc percet püfölni a billentyűzetet. Nade hadd püföljem, úgyse ittam még idén melegen kávét.

Nagy-Józsa Dorottya PCC Nagy-Józsa Dorottya PCC today 2024-02-14

Hírlevél feliratkozás

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it. More information. cancel