Előző vlogunkban arról beszélgettünk Dorkával és Gáborral, hogy mire kell
odafigyelned a vállalatod növekedése kapcsán. Egy ponton megfogalmazódott az a
kérdés, hogy a növekedés során fontos-e, hogy az embereid jól érezzék magukat a
cégben. Azt válaszoltuk, hogy a növekedés intenzív szakaszában nem
fontos….rövid távon nem fontos. Tudom, hogy miért mondtuk ezt és most is
egyetértek vele, de mégsem úgy, ahogy akkor általánosan fogalmaztam.
Mert a vezetésben nincs rövidtáv.
Coaching beszélgetések során időnként hallok olyan vezetői terveket, hogy
„….oké, egy darabig még türelmes leszek vele és ha ez alatt nem történik semmi,
akkor bekeményítek”. Rövidtávon türelmes. Vagy pont fordítva. „ a következő
hetekben egy kicsit bekeményítek, aztán ha nagyon sírnak, akkor lazítok, de
csak annyit amennyit nagyon kell.” Életszerűek ezek a mondatok? Hát persze. Még
ha nem is jó őket olvasni. Akinek nem voltak még hasonló gondolatai, az talán
még nem volt vezető. Ezek a rövidtávra szóló elhatározások emberiek, de
valójában teljesen tévesek.
Képzeld csak el, hogy az a kolléga, akinek hetekig nem jelezted vissza,
hogy valami nincs rendben a teljesítményével (mondván, hogy egy darabig
türelmes leszek vele), mit fog gondolni rólad, magáról és a saját
teljesítményéről, ha egy napon több heti elégedettlenségeddel szembesíted.
Minimum csalódott lesz. Nagyra fogja értékelni a hetekig mutatott látszólagos
vezetői türelmedet? Aligha.
Vagy azok, akikkel kemény voltál és csak akkor kezdtél velük emberibben
viselkedni, amikor már „sírtak”. Vajon el fogják felejteni a keménységedet?
Idővel biztosan, de akkor már nem lesznek a kollégáid és nem csak a
keménységedet, hanem téged is elfelejtettek.
El tudod képzelni, hogy a vállalatod növekedésének intenzív szakaszában,
egy csapattagod bemegy hozzád, hogy elmondja menyire frusztrált a sok
változástól, a bizonytalanságtól és a hatalmas leterheltségtől és Te azt
válaszolod neki, hogy „most nem fontos, hogy jól érezd magad”? Én nem.
Szerintem ebben a helyzetben is meg fogod hallgatni és elmondod neki, hogy Te hogy
látod az aktuális helyzetet – esetleg még azt is, hogy Te hogy érzed magad, ha
ezzel segítesz neki – majd végiggondolod, hogy mit tehetnél a kollégádért. És
meg is teszed. Persze csak akkor, ha neked általában (nem rövid, vagy
hosszútávon) fontos, hogy az embereid jól legyenek a szervezetben.
Vezetőként szinte minden hibát elkövettem a témában, amit csak lehetett, de
mindegyikből tanultam. Itt van két lecke, amit ha nem muszáj, ne a saját
bőrödön tanulj meg:
Egy, az embereid jólléte nem employer brandig kampányokon múlik, amiket
rövidtávon valóban el lehet halasztani. (Ezért tartom, a vlogunk állítását.) A
csapatod alapvetően a munkáján keresztül éli meg, hogy jól érzi-e magát és nem
azon, hogy milyen dekor szörfdeszka lóg a Los Angeles tárgyalótok falán, ahol
egyébként már lassan egy éve nem volt senki.
Kettő, csak azokat a vezetői értékeket tudod tartósan képviselni (türelem,
emberség stb.), amik valóban a tieid. Ne mutass több türelmet, mint amivel
tényleg rendelkezel, vagy ne legyél sokkal kedvesebb, mint amennyire az belőled
természetesen jön.
Nem kell lufit fújni! Inkább tudd meg, hogy ki vagy TE és tanuld meg
kiegyensúlyozottan, - elcsépelt, de ez van -
asszertíven kifejezni magad.
A vezetés szerep, de nem színjáték amikor a Hamlet két monológ között a
büfében cigizve ihatja a duplakávét. A vezetői szerep folyamatosan megköveteli,
hogy szerepazonos maradj. Folyamatosan, nem 2-3 hónapig, esténként 2x3 órára,
hanem évekig.
A módszerekkel igen, de az értékeiddel nem kísérletezhetsz, rövidtávon se.