Amit elvárnék, az a tulajdonosi szemlélet

Nagy-Józsa Dorottya PCC Nagy-Józsa Dorottya PCC today 2023-04-26 label szervezetismeret, szervezeti_pszichológia, vezetők

Szíved joga. Mármint elvárni.

Most léptük át nemrég a 100 szervezetet, ahol fejlesztettünk. Ebben nincsenek beleszámolva az egyéni coaching folyamatok, márpedig abból is viszünk összesen mondjuk évi 800-at. És abban se látsz olyan legfelsővezetőt/tulajdonost, akitől nem hallottad még a fenti mondatot.

Amit elvárnék, az a tulajdonosi szemlélet. 

Na de kitől várják el tulajdonképpen. Legalább két éve nem volt pékes hasonlatunk, úgyhogy itt az idő előhúzni egy 200 fős pékséget. Ha 10.000 fős szervezetben dolgozol, pont ugyanez fog történni, csak több ember kapja meg az elvárást a nyakába. 

A tulajdonos bejön hétfőnként és péntekenként. Körbesétál a környékeden, lemosat veled két asztalt, megveregeti a vállad, aztán bemegy az irodába. Te két évig melózol a konyhában, aztán kineveznek csoportvezetővé, és tartozik alád öt pék. Még mindig lenn vagy a konyhában, de már te is lemosatsz egy asztalt, mielőtt bejön a tulaj. Kedden nem mindig, de hétfőn jön, szóval akkor azért igen. Hétfőn már tulajdonosi szemléleted van, mondhatnád büszkén, és egyébként igazad van.

Dolgozol két évet csoportvezetőként és mivel marha jó vagy még mindig, átvesznek irodába, és senior beszerző leszel. Átnézed a szerződéseket, vitatkozol a beszállítókkal, vitatkozol a lent hagyott csoportvezetőkkel, hogy milyen vaj jött ahelyett, amit rendeltél, és ez kinek a hibája. Mert tudod már, hogy muszáj beszállítót váltanod, akkor is, ha a lentiek nem akarják, mert nem jött ki a matek.

Hétfőn és kedden is tulajdonosi szemléleted van már. Pénteken még hagyod, hogy még másfél évig a régitől rendeljenek párhuzamosan, mert persze akarsz engedni a lentieknek is, és tudod hogy tényleg jobb volt az előző beszállító. És azt is tudod, hogy fent vagy nem veszik észre (és tényleg nem), vagy majd ha rád szólnak, akkor letiltod a régit a rendszerből, és összeveszel a lentiekkel. De addig nem.

Mert meg szeretnél felelni nekik is. Helyesen.

Még két év és már te vezeted a beszerzést, és feletted csak az ügyvezető van. Látod mit csinálnak a beszerzőid, és azt is tudod, miért. Látod mit csinál az ügyvezető, és azt is tudod miért. 

És amikor már tényleg ki kell rúgni a régi vaj beszállítót, mert annyi pénz a világon csak számtanpéldában létezik*, amennyit ezek egy évben elkérnek, akkor tudva, hogy igazuk van a lentieknek, meg a beszerződnek is igaza van, aki párhuzamosan sumákol a két beszállítóval három éve, kirúgod a régi beszállítót.

Tulajdonos szemléleted van?

Igen.

Utálnak emiatt lenn?

Igen.

Legalább a tulajdonos örül? 

Háát.

Ha ő vette észre, hogy még benn van a SzépSárgaMindigUgyanolyanVaj Kft., akkor nem. Rohadt mérges. Évekkel ezelőtt megmondta, hogy nem tudjuk kifizetni. Ha nem ő vette észre, akkor meg nem rúgod ki.

És miért nem? Mert a tulajdonosnak jelen esetben nem feltétlen igaza van, csak tulajdonosi szemlélete. 

Márpedig te, ha operatívan vezeted a céget, arra fogsz törekedni, hogy igazad legyen. Fentről nézve is, lentről nézve is. Ezt a kettősséget pedig az életben nem fogod kiiktatni a szervezetből.

Amúgy meg nem is kell.

Tulajdonosként viszont törekedni a dolgozói szemléletre, na azt kell. Dolgozóként meg törekedni a tulajdonosira, na azt is. Megszüntetni a dinamikát, ami a feszülést okozza, hát azt nem.

Mert akkor vagy nem lesz soha jó vajunk, vagy a végén már lenn sem fog érdekelni senkit, hogy milyen vajból sütjük a kalácsot. 

Akkor meg majd panaszkodsz arra, hogy itt senkit nem érdekel, hogy minőségi munkát adjon ki a kezéből.

Lehet hiányzik a tulajdonosi szemlélete. :) 


*(Na, honnan idéztem: Józsa család kizárva:) - Ne mondjon ennyit, drága martalóc! - rimánkodott remegve, és izgalmában egymás után hármat csuklott, ettől leesett a kalapja, viszont amikor érte nyúlt, keresztülesett rajta, majd felálltában lerántotta a fiatalembert is. Csak sokára és nagy nehezen értette meg világosan az elmondottakat, amikor is teli tüdővel egy nagyot üvöltött: - Hurrá! Szóval húsz fontot kap az illető!.. Ne mondja azt, hogy százat! Maga rosszul hallotta! Annyi font csak számtanpéldában létezik! De húsz, az van, vagy huszonnégy is lehet! Annyit már láttam!)

Megosztom

Ajánlott cikkek

Stratégiai partnerként azt lehet kezelni, aki az.

Egymondatos cikk, vége is. Na de nem, azért hadd fejtsem ki, végülis 8 évvel ezelőtt tettem piszkozatba ezt a gondolatot. Nem minden tulipánhagyma kel ki az első tavaszra, na. :)

Nagy-Józsa Dorottya PCC Nagy-Józsa Dorottya PCC today 2024-04-11

Éven belül nem lehet szervezetet fejleszteni.

És még mindig nincs meg a terminológiám azokra a cikkekre, amiket a cím maga tartalmaz, kár még harminc percet püfölni a billentyűzetet. Nade hadd püföljem, úgyse ittam még idén melegen kávét.

Nagy-Józsa Dorottya PCC Nagy-Józsa Dorottya PCC today 2024-02-14

Hírlevél feliratkozás

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it. More information. cancel