Hát akkor kezeljünk válságot. Megint.

Nagy-Józsa Dorottya PCC Nagy-Józsa Dorottya PCC today 2022-04-04 label változás, vállalkozás, covid, krízis, infláció

So, I went, again. And I met the President of the United States, again.

Utálom azt a vakoptimizmusod, folyton. Idegesít. Válaszolta egy vállalkozó barátom ma reggel, mikor jeleztem neki, hogy milyen eszméletlen mázlink van, hogy két éven belül másodszor állunk neki válságot kezelni. Idéznék Mark Twaintől is, de ott a saját családomon kívül elvesztenék mindenkit ("Vigy minket a kísértésbe!"), úgyhogy hozzunk egy másik klasszikust:
Merthogy igen, sokkal rosszabb lenne, ha húsz év békében vállalkozás után kellene megtanulnunk hétfőn még nem látott keddi válságokat kezelni.

Ehelyett mi cégként még nem ünnepeltük meg a hatodik szülinapunkat, de már megyünk is befele a másodikba. Olyanba, amit korábban nem láttunk. A COVIDot már nem kell lekopogni, azonnal reagáltunk, stratégiát váltottunk, platformot cseréltünk, szolgáltatást igazítottunk, megdupláztuk az árbevételünket, vállveregetés, szép munka, hanyattdőlés. Tartott vagy négy hónapig, most kezdjük elölről.

Podcastoltunk, írtunk, meséltünk sokat arról, mit és hogyan lehet érdemes kezdened magaddal, ha érintett vagy az aktuális válságban. Akkor azt mondtuk, a COVID téged is fog érinteni, most ugyanezt állítjuk a háború közvetett hatásairól, a stagflációról, a recesszióról. Ne legyen igazunk. A legrosszabb pedig mi lesz, hogy felkészülsz úgy, hogy nem történik semmi. Károdra nem fog válni, ha a maraton el is marad, a felkészülés jót tehet a szívednek hosszú távon is.

Szóval mi az, amit akkor is minimum meg kell csinálj, ha eddig hírét sem látod semmilyen szürke felhőnek:

1. Kinek a pénzéből élek?

Nézd át a mostani vevőidet, ha B2C dolgozol, akkor a jellemző perszónádat, nézd meg mellé hogy fogja érinteni az infláció. Ne a gyomorérzeteddel számolj, mert a tapasztalat azt mutatja, környékén sincs a valóságnak az, amit az előrejelzésekben olvashatsz és az, amit a józan eszed mondana "nagy" számnak. Elszoktunk ezektől, nézd meg a valós jelentéseket, a saját szegmensedet, és azokkal számolj, tényleg.
Ha B2B futsz, elemezd az iparágakat, gondold végig melyik lesz jobban érintett, melyik kevésbé. 

2. Mit adok el neki?

Bármilyen piacon is dolgozol, gondold végig, merre és hogyan kell pozícionálnod a terméked ahhoz, hogy ne csökkenjen a fogyasztásod. Olvasd végig a piaci várakozásokat és gondold meg ennek megfelelőképpen, beleértve a vevőkörödet, hogy mi fog történni a te termékeddel, mindegy hogy Armanit forgalmazol vagy kenyérlisztet. Mi az, amit meg fognak tőled venni, mi az amit már/most nem. Mi az, amiből több kellhet, mi az, amiből kevesebb.

3. Milyen áron?

Az inflációt követni nem vétek, de attól függően, hogy mit árulsz, nem fogod tudni töretlen eladási számokkal lekövetni. Becsülj, számolj, meddig érdemes emelned ahhoz, hogy az árbevételed nőjjön, és hol fogod elkezdeni kiütni a biztosítékot, hol veszthetsz idő előtt vevőt. Hol kár érte, és hol kevésbé - ha az 1. pontban átgondoltad, hogy melyik ágazatban értékesítesz, azonnal lesz válaszod rá, ki az értékesebb vevőd, ki a kevésbé. Igen, minden vevő fontos, de nem bármi áron. Nem egy KKV (de ne hidd ám, hogy csak a legkisebbek, 300 fős cégnél is simán előfordul) ügyfelünk dolgozik úgy veszteséggel adott szegmensben, hogy ki sem számolja, hogy az adott vevőn mit bukik, mert a költségstruktúrája nincs mellé rendezve. Most ne kövesd el ezt a hibát, nézz rá keményebben a controllingodra, mint valaha. 

4. Hol tudok fogni? 

Ha a COVID nem mutatta meg, hogy hogyan tudsz hatékonyságvesztés nélkül költséget csökkenteni, már semmi nem fogja. Méghogy én vagyok vakoptimista, igaz? :) Komolyan. Ha ősszel brahiból visszatértél az irodába, mert úgyis ott volt, most ne halasztgasd tovább, igenis fogd meg a nagy költségeket. De ne úgy, ahogy édesapám szokta, vékonyabban pucold fiam a krumplit a kettesével lecsomagolt mirelit camembert-hez. Ne ész nélkül vágjál, azt vágd le viszont könyörtelenül, ami tényleg felesleges. Ha a fele irodabérleted, akkor az. Ha nem tudsz egyedül dönteni, kérdezd meg a munkavállalóidat, beszélgess velük, fókuszcsoportozz, döntsenek ők róla. Nem fogod elhinni, hány meg hány panasz érkezik arról, hogy felesleges dolgokat kapnak, mikor a valódi szükségleteik nincsenek kielégítve.

5. Kell-e tekernem a kormányon? 

Az előzőek tükrében nézd meg, hogy kell-e érdemben változtass/módosíts a stratégiádon. Ha kell, ne halogasd, tekerj rajta, ha nem kell, menj az eredetivel, de nézzél rá kettővel gyakrabban, hogy még mindig képben vagy-e. A válsággal kapcsolatos piaci várakozások is pontosabbak, az előrejelzéseket is mindig frissítik, ez nem az az időszak, amikor évi egy tavaszi stratégiai nappal megúszod a cégvezetést. A tervszámaiddal kapcsolatban meg az örök jótanács most is él, ha eddig évessel dolgoztál, gyere le negyedévre, ha volt negyedévi, gyere le havira, ha volt havi, gyere le hetire. De vedd észre ha baj van, mert a vakrepülésre biztosan semmi okod nem lesz mostanában. 

És ha mind az öt kérdésre válaszoltál, átbeszélted a jobbkezeiddel, azok szintén átbeszélték a saját jobbkezeikkel, akkor már csak egy dolgod van: kérdezd meg, hogy vannak?

Van vezetőd, aki meg fog ijedni, van aki pánikolni fog, van aki átragasztja az embereire is, és ha egyszer beindul a felmondási hullám, csak nézhetsz utánuk. Márpedig az, hogy tartsd, és jól tartsd őket, fontosabb lesz, mint valaha, mert náluk drágább erőforrásod még mindig nincs. Úgyhogy ha pótolnod kell őket, nem csak a gatyád megy majd rá, hanem az idegeid is. Kár lenne értük :) 

Megosztom

Ajánlott cikkek

Ne egyenként ugord a hibrid dimenzióit!

Öhm? Merülhet fel a kérdés benned, a címet olvasva. Hogy minek a micsodáját ugorjam ne egyenként?

Nagy-Józsa Dorottya PCC Nagy-Józsa Dorottya PCC today 2023-01-23

Válsággőg?

Van egy új jelenség pár hónapja a piacon, ha sokat beszélgetsz vezetőkkel, biztosan szembejött már.

Nagy-Józsa Dorottya PCC Nagy-Józsa Dorottya PCC today 2022-12-04

Hírlevél feliratkozás

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it. More information. cancel